سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دریافت کد بورسی

در مقاله امروز هیواتک ، قصد داریم شما را با نحوه دریافت کد بورسی آشنا نماییم. بورس کلمه‌ ای فرانسوی است و به معنای کیف پول در آن زبان می‌ باشد. معنای فارسی این واژه بها بازار می باشد که به بازاری سازمان‌ یافته گفته می ‌شود که قیمت‌ گذاری، خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می‌ پذیرد. تاریخچه آغاز به کار بورس در ایران به سال 1345 که قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و برای اجرا از سوی وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد بر می گردد. یک سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در سال 1346 تشکیل شد. فرابورس ایران نیز در سال 1387 افتتاح شد. برای معامله در بازار بورس، هر شخصی حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و کد بورسی دارد. کارگزار واسط بین معامله‌ گر و بازار بورس می‌ باشد. افراد عادی جامعه نیز می‌توانند با دریافت کد بورسی از کارگزاری‌ های رسمی، خرید و فروش سهام و اوراق‌ بهادار را در بورس انجام دهند. تعداد سیزده میلیون کد سهامداری و دو میلیون سهامدار فعال تا پایان سال 98 اهمیت این بازار و فراگیر بودن آن را نشان می دهد.

در این 53 سال فعالیت بورس در ایران ، این بازار شاهد اوج و فرود های فراوانی بود که ناشی از رونق اقتصادی قبل از انقلاب ، انقلاب در ایران ، جنگ هشت ساله و ... بود . در دو ماه اخیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عرضه سهام دولتی و آزاد شدن سهام عدالت ، بورس یکی از بازارهای پر بازده بوده که نگاه مردم عادی نیز به آن جلب شده است. این اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور می باشد ، زیرا مردم به جای گذاشتن پول خود در بانک به بازار تولید و سرمایه آمده اند و علاوه بر بهره مندی از سود بیشتر در رونق اقتصادی مشارکت خواهند نمود. با توجه به این علاقه مندی و همچنین تغییرات بوجود آمده در ثبت نام در بورس در هیواتک تصمیم گرفتیم به یکی از الزامات مهم در هنگام ورود به بورس که گرفتن کد بورسی می باشد می پردازیم. در مقالات قبلی هیواتک با موضوع بازار سرمایه با انتشار مقالات ذیل با شما همراه بوده ایم.

احراز هویت غیرحضوری سجام

روش های ثبت نام بورس

آزادسازی سهام عدالت در بورس

پیگیری سهام عدالت با کد ملی

 

 

الزامات ثبت نام کد بورسی و ورود به بازار سرمایه بورس

قبل از هر گونه توضیحی در خصوص گرفتن کد بورسی لازم است با اصطلاحاتی در خصوص ورود به بازار سرمایه آشنا شوید.

 

کارگزاری : کارگزاری ها بنگاه‌ های معاملاتی می باشند که خرید و فروش سهام از طریق آن ها صورت می گیرد. در این خرید و فروش آن ها وکیل تام الاختیار فروشنده و خریدار می باشند. در واقع کارگزاری ها واسطه بین سهامداران و سازمان بورس محسوب می شوند. همانطور که برای انجام امور مربوط به دارایی های پولی به بانک مراجعه می کنیم، برای انجام امور مربوط به دارایی سهام خودباید به یک شرکت کارگزاری مراجعه کنید. در مقالات ثبت نام بورس کارگزاری مفید و ثبت نام بورس کارگزاری آگاه به صورت کامل به وظایف کارگزاری ها پرداخته ایم که مطالعه این مقاله ها را به شما پیشنهاد می نماییم.

 

سامانه سجام : سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام، مسئولیت جمع‌ آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده دارد . با راه‌ اندازی این سامانه ، جمع آوری اطلاعات سهامداران راحت و با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی شفافیت بازار نیز با رشد قابل‌ توجهی همراه خواهد شد. تمامی سرمایه‌ گذاران فعلی که کد بورسی دریافت کرده ‌اند می بایست در این سامانه ثبت نام و تمامی اطلاعات خواسته‌ شده را وارد نمایند. همچنین چنانچه افرادی به تازگی قصد ورود به بورس را دارند می بایست به کارگزاری‌ ها مراجعه و علاوه بر کد بورس ضمن پر کردن اطلاعات لازم که کارگزاری از افراد تقاضا می‌ کند وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خواسته‌ شده را تکمیل نمایند. در مقالات سامانه سجام Sejam.ir ،  ثبت نام سامانه سجام و معرفی دفاتر پیشخوان سامانه سجام به صورت کامل و جامع به معرفی این سامانه پرداختیم.

 

 

کد بورسی : اما بحث اصلی این مقاله مربوط به همین اصطلاح می باشد. که در خصوص نحوه اخذ آن در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. اما این اصطلاح به اختصار شناسه یکتای هر فرد برای معاملات در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس است که با داشتن آن می‌توانید برای خود و یا شرکت خود ، سهام خرید و فروش نمایید. کد بورسی مانند شماره ملی منحصر به فرد است. پس از داشتن کد بورسی می توانید از طریق یک یا چند کارگزاری به خرید و فروش سهام بپردازید. این کد شامل سه حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت است که در معاملات سهام کارکردی مشابه شماره حساب در نقل و انتقالات بانکی را دارد.

 

بعد از آشنایی با این اصطلاحات می توانید به راحتی با نحوه ورود به بازار سرمایه و ثبت نام کد بورسی آشنا شوید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

 

 

نحوه دریافت کد بورسی

در این بخش از مقاله نوبت به فراگیری نحوه دریافت کد بورسی فرا می رسد. تا سال 97 می توانستید با حضور در کارگزاری ها و پر کردن فرم های مربوطه کد بورسی خود را دریافت نمایید و به معامله در بورس بپردازید ، اما از سال 97 و با ورود سامانه سجام این فرآند راحت تر و مطمئن تر شد. فرمت کد بورسی به این شکل است که به طور مثال فردی که نام خانوادگی او میرزایی است ممکن است کدی به صورت میر03256 دریافت کند.

 

 

 

برای خرید و فروش سهام، دریافت کد معاملاتی الزامی است. سازمان بورس این کار را برای سهولت در امر خرید و فروش سهام انجام داده و یک بار مدارک شناسایی شما را دریافت و پس از احراز هویت ، به شما کدی می دهد که در معاملات همواره با آن کد شناسایی می شوید. قبلا لازم بود برای دریافت این کد به یکی از شرکت‌ های کارگزاری بورس مراجعه کنید. با راه اندازی سامانه سجام از سال 97 گام مهمی در تسهیل ورود و استفاده مفید از بازار بورس فراهم شد. فرآیند دریافت کد بورسی به این شکل می باشد که :

- ابتدا می بایست با ورود به سامانه سجام در این سامانه ثبت نام کرده و کد رهگیری خود را دریافت کنید.

- با مراجعه به کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت خود را انجام داده و کد بورسی خود را از طریق پیامک دریافت نمایید.

- پس از دریافت کد بورسی می توانید با مراجعه به کارگزاری ها و عقد قرارداد ، کد معاملاتی آنلاین خود را دریافت و به صورت آنلاین به خرید و فروش سهام در بورس بپردازید.

ذکر این نکته الزامی می باشد که از طریق کارگزاری مفید و کارگزاری آگاه می توانید فرآیند ثبت نام در سامانه سجام و کد معاملاتی را همزمان انجام دهید و تنها یک بار برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه نمایید.

 

 

 

نکته : با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزام رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا پایان اردیبهشت سال 99 ، احراز هویت نیز در سامانه سجام با ساز و کارهایی که پیش بینی خواهد شد ، غیرحضوری انجام خواهد شد. در مقاله نحوه احراز هویت غیرحضوری سجام می توانید با این ساز و کار بیشتر آشنا شوید. با اماده شدن این ساز و کار وقتی فرد وارد این زیر ساخت می ‌شود بر اساس رمز یکبار مصرفی که برای او صادر می‌ شود وارد سیستم شده و در مرحله اول عکس او با تصویر برروی کارت ملی تطابق داده می‌شود. این تطابق مبتنی بر الگوریتم‌ هایی پیچیده است و ممکن است خطاهایی نیز داشته باشد. کارت ملی فرد باید توسط خود فرد اسکن شده و تصویر آن با تصویر کارت ملی که نزد ثبت احوال است چک می‌شود. در گام بعدی از کاربر خواسته می‌شود که از خود یک فیلم سلفی گرفته و متن تصادفی که ظاهر می‌شود را بخواند در این مرحله فرد از زوایای مختلف نحوه بیان او سنجیده می‌ شود و این با الگویی که گفته شده مقایسه می‌شود که آیا این ویدئو به صورت زنده گرفته شده و آیا این جمله‌ها به طور صحیح گفته شده است یا خیر و در نهایت کاربر امضایی به صورت الکترونیکی انجام‌ می‌دهد و آن‌ را برای سجام می ‌فرستد. پس از احراز هویت کد بورسی افراد کمتر از یک ساعت به شماره همراه آنان ارسال می ‌شود.

 

 

منبع: دریافت کد بورسی