سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دریافت سهام عدالت متوفیان

 

در مقاله امروز هیواتک قصد داریم شما را با نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان آشنا نماییم. با آزاد شدن سهام عدالت سوالات مهمی در میان جامعه در خصوص این سهام مطرح شده است ، سوالاتی که سعی می کنیم با انتشار مقالات متعدد به پاسخ آن ها بپردازیم. یکی از این سوالات در خصوص روشن شدن تکلیف سهام عدالت متوفیان می باشد. سهام عدالت در سال 1385 به مشمولان آن واگذار شده است. بیش از 49 میلیون ایرانی دارای سهام عدالت می باشند که در ثبت نام اولیه این سهام را دریافت کرده اند ، البته ثبت نام جدیدی از آن سال تا کنون برای دریافت سهام عدالت برای متقاضیان جدید صورت نپذیرفته است ،طبق آخرین آمار از این تعداد بیش از دو میلیون نفر سهامدارفوت کرده‌ اند اما با توجه به این که افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر باقی مانده است. 

با آزاد شدن سهام عدالت از اردیبهشت امسال و اجازه ای برای خرید و فروش به سهامداران و همچنین اعطای سود سهام سود سهام عدالت از سال 95 که در سال 95 به ازای هر سهم یک میلیونی 150 هزار تومان، در سال 96 سود این سهام 175 هزار تومان ، سود سهام عدالت سال 97 نیز ، اسفند ماه سال 98 به مبلغ 200 هزار ریال واریز شده است ، می بایست بدانید تمامی این سود ها و امتیاز خرید و فروش آن می تواند طی مراحلی به ورثه انتقال پیدا کند که در این مقاله به نحوه دریافت سود سهام عدالت فوت شدگان خواهیم پرداخت. در هیواتک نیز با توجه به اهمیت بحث سهام عدالت در مقالات قبلی که در ذیل مشاهده می نمایید به تفصیل در این خصوص صحبت کرده ایم که مطالعه آن را به عنوان پیش زمینه این مقاله برای شما مفید می دانیم. با مطالعه این مقاله نیز با ما همراه باشید.

ثبت شماره  شبا سهام عدالت

پیگیری سهام عدالت با کد ملی

آزادسازی سهام عدالت در بورس

 

 

نحوه مشاهده سهام عدالت فوت شدگان

وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان سامانه سهام عدالت مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده نمایند .برای مشاهده سهام و مقدار سود تخصیص یافته افراد متوفی ، می توانید به راحتی طبق دستورالعمل ذیل از سامانه سهام عدالت استفاده نمایید:

- از طریق این لینک به سامانه الکترونیکی سهام عدالت مراجعه نمایید.

- در این صفحه گزینه ورود به سامانه ( سامانه الکترونیکی سهام عدالت ) را انتخاب نمایید.

 

 

 

 

- با مطالعه قوانین ، گزینه " مطالب فوق را مطالعه نموده و می پذیرم " را تیک زده و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

- در این قسمت شماره ملی فرد متوفی را وارد و با وارد کردن کد امنیتی بر روی گزینه ادامه کلیک کنید و در صفحه بعد نام و نام خانوادگی متوفی را از میان نام ها انتخاب و گزینه بعدی را انتخاب کنید. در صفحه بعد نام پدر متوفی را از میان گزینه های موجود انتخاب و گزینه بعدی را انتخاب کنید و در صفحه بعد سال تولد متوفی را از میان گزینه ها انتخاب کنید و گزینه بعدی را انتخاب کنید.

 

 

- در صفحه بعد شماره شناسنامه متوفی را از میان شماره های ارائه شده انتخاب و گزینه بعدی را انتخاب کنید و در صفحه بعد تمامی اطلاعات شخصی تایید شده برای شما نمایش داده می شود که در صورت صحیح بودن می بایست تایید و ادامه را انتخاب نمایید.

- پس از طی تمامی مراحل به صفحه شخصی فرد متوفی که اطلاعات سهامداری ، مقدار سهام و واریزی ها را مشخص کرده وارد می شوید.

 

 

 

 

در صورتی که فرد متوفی از مشمولان سهام بوده و دارای سهام عدالت می باشد ، برای تعیین تکلیف واریز سود و دریافت سهام عدالت متوفیان به ادامه مطلب توجه فرمایید.

 

 

 

 

نحوه دریافت سود سهام عدالت فوت شدگان

 هنگامی که از مشمول بودن فرد متوفی در سهام عدات اطمینان حاصل نمودید لازم است وراث قانونی مشمولان متوفی با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌ نامه سهام عدالت ، نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند. ذکر این نکته الزامیست که تا زمانی که تمامی وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم ‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثرداده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حضور بهم رسانند یا ارائه مدرک نمایند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نمی‌باشد. مدارک لازم برای حضور در دفاتر پیشخوان عبارتند از:

- کدملی و تاریخ تولد متوفی
- اصل کارت ملی وراث قانونی
- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
- شماره شبای بانکی وراث
- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

توجه داشته باشید وراث می‌توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کرده و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم‌ نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز امکان پذیراست. این نکته را در نظر داشته باشید وراث قانونی صرفا می‌توانند قدرالسهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات ایشان در گواهی حصر وراثت شخص متوفی بعنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هرنوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نمی‌باشد. هر چند که هنوز سقف زمانی تعیین نشده است ولی به وراث قانونی توصیه می شود در اسرع وقت به این دفاتر مراجعه و خدمات لازم را اخذ کنند. در ضمن وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌توانند از منافع سهام و سود آن که به حساب آنان واریز می‌شود، برخوردار شوند.

 

ارزش و سود سهام عدالت فوت شدگان

در پایان این مقاله با توجه به آزادسازی سهام عدالت و واریز سودهای سال 95 ، 96 و 97 به ارزش و سود های واریزی این سهام خواهیم پرداخت. در خصوص مبلغ سهام عدالت طی یک سال گذشته اظهارات مختلفی توسط مقامات بیان شده که رسمی ترین آن اظهارات معاون اول رئیس جمهور بود که ارزش سهام عدالت فوت شدگان که در دست مردم می باشد را هشت برابر ارزش سال 1385 دانسته است. در این صورت سهام عدالت مردم عادی که 530 هزار تومان ارزش داشته ، الان چهار میلیون تومان برآورد شده است و سهام عدالت اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز که در سال 1385 یک میلیون تومان ارزش داشت امروز هشت میلیون تومان ارزش دارد. کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند ارزش سهام عدالت ده برابر شده و این به معنای ارزش پنج میلیونی سهام افراد عادی و ده میلیون تومانی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می باشد. با این اوصاف ارزش سهام عدالت بر اساس تعداد افراد خانوار بر طبق صحبت های مقامات رسمی از چهار میلیون تومان خانوار یک نفره تا سی و شش میلیون تومان برای خانوار نه نفره قابل محاسبه می باشد.

در خصوص سود های واریزی سه سال 95 ، 96 و 97 نیز در سال 95 به ازای هر سهم یک میلیونی 150 هزار تومان، و برای سال 96 سود این سهام 175 هزار تومان بوده است. سود سهام عدالت فوت شدگان سال 97 نیز ، اسفند ماه سال 98 به مبلغ 200 هزار ریال واریز شده است که می توانید با طی مراحلی که در قبل گفته شد ، سود این سهام را برای برای فرد متوفی تعیین تکلیف نمایید.

 

منبع : سود سهام عدالت متوفیان